De Volkskrant 26 juni 2010 p. 26
Onder de kop “Er wordt over, maar niet met de patiënt gesproken” roept Elke de Quay minister Klink op de patiënt ‘daadwerkelijk’ centraal te stellen in de zorg (De Volkskrant, Opinie en debat 24 juni 2010). Het venijn zit in dat ‘daadwerkelijk’. Want als we de gezondheidswetgeving, beleidsnota’s en ander ambtenarenproza moeten geloven staat de patiënt allang overweldigend centraal in de gezondheidszorg. Er is echter sprake van een duizelingwekkende kloof tussen de papieren en de werkelijke positie van de patiënt ten opzichte van zijn hulpverleners. Autonomie, gedeelde besluitvorming, geïnformeerde toestemming, de patiënt als regisseur van zijn eigen zorg: het mag allemaal niet verhelen dat er nog heel wat dokters en andere zorgverleners zijn die waanzinnig goed weten wat het beste is voor de patiënt. Ga er maar aanstaan als patiënt met je gegoogelde wijsheden. Niet zelden wordt jouw vraag opgevat als een motie van wantrouwen. Goede bedoelingen worden verward met goede zorg. Voor goede zorg is meer nodig dan de bekwaamheid van de zorgverlener. Bij patiënten is vaak sprake van angst, onzekerheid en twijfel. Zolang zorgverleners denken dat een vragende patiënt het vertrouwen op de proef stelt, zal, alle proza ten spijt, het centraal stellen van de patiënt een lege huls blijven.
1 comment:
Hallo Ron,
Helemaal eens met het idee dat we zo nooit de patient centraal zullen krijgen! Een korte reactie: Eerlijk gezegd denk ik ook dat dit niet het doel moet zijn. Centraal in alles zou moeten staan de samenwerking tussen de twee betrokken experts: de medisch professional als expert van de ziekte en de (chronisch) zieke als expert van zichzelf, van zijn eigen aandoening en zijn eigen leven. Dit vergt een cultuuromslag waarbij beide experts taken en verantwoordelijkheden hebben en in vertrouwen met elkaar communiceren, de basis voor een goede samenwerking. Pas dan wordt de zorg voor de patient optimaal. En naar mijn mening ook goedkoper. Hoeft Klink gelijk ook niet meer zo nodig te bezuinigen. Gelukkig blijkt vandaag dat hij de eigen bijdrage voor paramedische dienstverlening er niet doorheen heeft gekregen!
Hartelijke groet,
Elke de Quay
Beter in Gesprek
Post a Comment